ترموود
نوشته شده توسط : mehdi

چوب ترموود يا چوب ترمو چيست و چه کاربردي دارد؟

چوب يکي از متريال هايي است که از ديرباز تا کنون در صنعت ساختمان سازي کاربردهاي فراواني داشته است. ترموود نوعي از چوب است که از آن در نماي داخلي و خارجي ساختمان ها استفاده مي شود. ترموود از چوب درختان متعددي توليد مي شود. اين چوب يک محصول نوين و طبيعي است که طي فرآيندي خاص و علمي در چندين مرحله در دماهاي گوناگوني قرار مي گيرد. اين عمل باعث از بين رفتن رطوبت و گرما ديدگي چوب مي شود. فرآيند توليد ترموود سبب استحکام آن شده و از ترک خوردگي آن جلوگيري مي کند. در ادامه مي توانيد با نکاتي در زمينه چوب ترموود (THERMOWOOD)، ويژگي ها، انواع، کاربردها، مزايا و معايب و ابعاد و ضخامت اين چوب آشنا شويد. 

 

کندوکاو در مورد چوب ترموود يا ترمو کردن به چه صورتي است

ترموود نوعي از چوب است که از درختان متعددي ساخته و توليد مي شود و طي يک سري فرآيندهاي خاص حرارت دهي و تيمار مي گردد اين عمل سبب مقاومت بالاي ترموود در برابر اشعه آفتاب، رطوبت و فرسايش، باران هاي اسيدي و شرايط جوي و همچنين جذب حشرات موذي است. تاريخچه ساخت اين نوع چوب به دهه 1930 باز مي گردد. اين صنعت از کشور فنلاند آغاز شده است. مقاومت بالاي ترموود آن را گزينه بسيار مناسبي براي استفاده در نماي خارجي و داخلي ساختمان به شمار مي آورد. 

چوب ترموود با توجه به ساختار و نوع ساخت آن که در برابر حرارت قرار مي گيرد، از پوسيدگي آن جلوگيري مي نمايد. ترموود همان چوب طبيعي است که در اثر فرايندهاي حرارتي با بخار آب و گردش هوا خشک شده و ساختار سلولي آن تغيير پيدا کرده است.

در اثر فرايند ترمو، زنجيره‌هاي سلولزي مغز چوب مي‌شکند و اسيد موجود در بافت چوب تبخير مي‌شود. در نتيجه چوب حاصله (ترموود) از هرگونه جانور و حشرات ميکروسکوپي پاک گردد چوب ترموود جايگزين بسيار مناسبي براي چوب هاي اشباع است زيرا در طول فرآيند «ترمو کردن» چوب، هيچگونه ماده شيميايي و يا افزودني استفاده نمي‌شود. به همين دليل ترمووود محصولي کاملا سازگار با محيط زيست است ترموود (ترمو چوب) جديدترين روش مقاوم سازي چوب براي استفاده در فضاي باز مانند نماي چوبي ساختمان مي باشد.

بررسي انواع ترموود از نظر توليد و گونه

ترموود داراي انواع مختلفي است اين چوب از نظر روش توليد به دو رده يا کلاس  ترمو – اس و ترمو – دي تقسيم مي شود.

هدف از توليد ترمو S مقاومت و پايداري آن در برابر شرايط محيطي است. اين نوع ترموود را تا دماي 180 درجه سانتي گراد حرارت مي دهند تا مقاومت بالايي پيدا کند. همين امر سبب مي شود تا محصولاتي که از اين نوع ترموود در ساخت و توليدشان استفاده مي شود، داراي 6 تا 8 درصد تغيير در ابعاد داشته باشند و تورم پيدا کنند. از ترموود ترمو – اس بيشتر در ساخت مبلمان، اتصالات درب و پنجره، کفپوش ها و … استفاده مي شود.

ترمو D نيز نوع ديگري از ترموود است که به معناي دوام است و هدف و ويژگي اصلي آن دوام بالاي آن است. اين نوع ترموود را در دماي 220 درجه سانتي گراد حرارت مي دهند و اين امر باعث مقاومت بالاي آن در برابر شرايط محيطي مي شود. ميزان رطوبت و شرايط دمايي اين نوع ترموود بين 5 تا 6 درصد تغيير و تورم است. 

نوع ديگري از تقسيم بندي ترموود از نظر گونه و تنوع چوب آن است که به ترموود با چوب نرم، ترموود با چوب سخت تقسيم مي شود. ترموود با چوب نرم از درختان سوزني برگ مانند سرو، صنوبر و کاج ساخته و توليد مي شود. اين نوع ترموود نسبت به ترموود سخت ضعيف تر و شکننده تر هستند و چگالي کمتري نيز نسبت به سخت چوب ها دارند. از ترموود با چوب نرم به دليل سبکي و مقرون به صرفه بودنشان در نماي ساختماني استفاده مي شود. ترموود با چوب سخت از درختان پهن برگ است. اين چوب يکي از پرطرفدارترين نوع چوب ها است که از چوب درختان گردو، صنوبر، بلوط، افرا، گيلاس، راش و گنجشک توليد و ساخته مي شود.

 

دلايل و علت استفاده از چوب ترموود براي دکوراسيون داخلي

مقاوم در دماها و شرايط جوي مختلف

از ويژگي‌هاي برجسته ترموود سازگاري و مقاوم بودن آن در دماها و شرايط جوي گوناگون است. همين ويژگي آن را مناسب استفاده در نماي بيروني ساختمان و فضاي باز مي‌کند. طبيعت ترموود به دليل نحوه ساخت آن، چوب را در حالتي قرار مي‌دهد که تغييرات دما در فصول مختلف تاثيري بر بافت آن نداشته باشد . علاوه بر آن عدم جذب رطوبت و حرارت از محيط سبب مي‌شود تا در شرايط مختلف جوي نيز حالت اصلي خود را حفظ کند.

مقاوم در برابر پوسيدگي و حمله حشرات

در چوب‌هاي معمولي ساختار سلولزي موجود در بافت چوب، منبعي مغذي براي حشرات و قارچ‌هاي مولد پوسيدگي است . اين حشرات و قارچ‌ها در گذر زمان به چوب آسيب وارد مي‌کنند. در ترموود به دليل فشار و حرارت بالاي فرايند ساخت، تمامي حشرات و موجودات ميکروسکوپي درون چوب از بين مي‌‎روند . همچنين ساختار سلولزي درون چوب (زنجيره قندي) نيز تجزيه مي‌شود که چوب ترموود را در برابر اين پوسيدگي‌ها و حمله حشرات مقاوم مي‌نمايد.

خالص و فاقد صمغ

هنگامي كه الوارهاي چوبي تحت عمل فرآوري ترمو قرار مي‌گيرند، صمغ و مواد مضر آن مانند فرمالدهيدها حذف مي‌گردند . در نتيجه ماده اي خالص و استريل به دست مي‌آيد که کاربردهاي متعدد بيروني و دروني دارد. ترموود حاصله از اين فرآيند، يکنواختي منحصر بفردي دارد و سراسر آن داراي يک رنگ و يک حالت است. همين امر منجر مي‌شود تا جزو مصالح ساختماني بسيار مناسب براي طراحي به شمار رود.

سالم و طبيعي

در ساخت ترموود لوناوود تنها از حرارت و بخار آب، استفاده مي‌شود. ترموود تماما طبيعي و بدون هيچ‌گونه مواد شيميايي و نگه‌دارنده است که چوب را سالم و غيرسمي مي‌کند. طبيعي بودن ترموود فنلاندي از اصلي‌ترين مشخصه‌هاي اين محصول و متمايزکننده آن از ساير محصولات مشابه بازار است.

عايق گرما

از ديگر اثرات فرايند «ترمو کردن»، افزايش خاصيت عايقي چوب نسبت به حالت عادي مي‌باشد. رسانايي گرمايي ترموود طي فرايند حرارتي، حدود 20-25% نسبت به چوب‌هاي فراوري نشده کمتر مي‌شود. در واقع چيزي حدود يک چهارم چوب‌هاي عادي دما را از خود عبور مي‌دهند.

ثبات ابعاد

پس از انجام فرايند ترمو روي چوب، درصد رطوبت چوب تا حد بسيار زيادي كاهش يافته و چوب داراي ويژگي «تعادل رطوبتي» مي‌گردد. در نتيجه‌ي آن، جذب رطوبت و تبادل حرارت چوب با محيط اطراف آن به شكل قابل توجهي كاهش مي-‌يابد. اين امر تأثير ويژه‌اي بر ثبات ابعاد و كاهش ترك خوردگي الوارهاي چوب ترمو (ترموود) در گذر زمان دارد.

مشخصات و ويژگي هاي ترموود

از ويژگي ها و مشخصات ترموود مي توان به دوام بالا و ثبات ابعاد، مقاومت بالاي آن در برابر پوسيدگي و عدم اجازه به ورود حشرات موذي به آن، يکنواختي و خلوص ترموود، شست و شو و نگهداري آسان آن و قابليت نصب راحت  و جابه جايي راحت اين محصول اشاره نمود. همان طور که پيش تر مطرح نموديم ترموود با توجه حرارتي که مي بيند، موجب کاهش کاهش رطوبت چوب تا 4-6 درصد مي شود. 

اين امر سبب بروز ويژگي خاصي به نام تعادل رطوبتي در چوب مي گردد. در نتيجه جذب رطوبت و تبادل رطوبت چوب و محيط اطراف کاهش مي يابد. اين ويژگي و طريقه ساخت و توليد ترموود سبب کاهش ترک خوردگي و پوسيدگي آن شده و مقدار قابل ملاحظه اي خاصيت عايق بودن را براي چوب ايجاد مي نمايد. همچنين به دليل شکستن و تجزيه سلولز هاي چوب از ورود حشرات به آن جلوگيري مي گردد.

نقاط روشن يا مزايا ترموود

از مزاياي ترموود مي توان به مقاومت بالا و طولاني مدت آن در برابر فرسايش و شرايط محيطي، نصب بسيار آسان و سريع، شست و شو و نگهداري آسان، عايق بودن در برابر حرارت، وزن کم، تنوع رنگ، قابليت شکل پذيري و هلالي شدن براي نصب در مکان هاي داراي قوس، مقاوم در برابر حشرات و پوسيدگي و همچنين فاقد صمغ و خلوص بودن آن اشاره نمود.

معايب ترموود و نقاط ضعف ترموو

ترموود نيز مانند هر چوب و محصول ديگري علاوه بر دارا بودن مزايا، معايبي نيز دارد. از معايب اين چوب مي توان به کاهش مقاومت هاي مکانيکي آن، عدم مقاومت در مقابل اشعه ماوراي بنفش آفتاب، قيمت نسبتاً بالاي آن و نابودي محيط زيست و جنگل ها اشاره نمود. به عنوان مثال در صورت به کار بردن ترموود و عدم استفاده از رنگ ها و پوشش هاي مگنت دار، هنگام قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراي بنفش آفتاب دچار تغيير رنگ شده و به رنگ خاکستري تبديل مي شود. به همين دليل بهتر است براي استفاده از ترموود به عنوان نماي ساختماني حتماً از رنگ استفاده شود. يکي از بزرگ ترين ايرادات و معايبي که ترموود با آن مواجه است قيمت بسيار بالاي آن است. همچنين براي به دست آوردن و ساخت اين چوب از درختان جنگل استفاده مي گردد. به همين منظور ابتدا جنگل ها و درختان تخريب مي شوند و در صورت مصرف زياد ترموود آسيب بسيار جدي و بدي به جنگل ها وارد مي گردد.

بهترين و مهمترين خصوصيات ترموود آذران پلاستيک

از مهم ترين خصوصيات ترموود مي توان به چگالي، مقاومت آن اشاره نمود. از اندازه گيري وزن بر ابعاد چگالي به دست مي آيد. روند توليد ترموود به گونه اي است که چگالي آن را تا 15 درصد کاهش مي دهد. همچنين مقاومت و چگالي چوب رابطه مستقيمي با يکديگر دارند. به طوري که اگر چگالي  ترموود به صورت آهسته کاهش يابد، مقاومت آن نيز کاهش پيدا خواهد کرد. اما اين کاهش مقاومت در وزن آن نمي باشد.





:: بازدید از این مطلب : 121
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 9 تير 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: