پارکت لمينت
نوشته شده توسط : mehdi

يکي از اصلي‌ترين تغييرات در فضاي داخلي منزل که مي‌تواند روي حال و هواي کليِ دکوراسيون خانه نيز اثر زيادي داشته باشد عوض کردن پوشش کف است. پوشش کف اگر به درستي انتخاب شود مي‌تواند هماهنگي خاصي با مبلمان و نورپردازي خانه پيدا کند و محيطي گرم و دوست‌داشتني را برايتان به ارمغان بياورد. اما مانند ساير موارد براي انتخاب نوع کف‌پوش گزينه‌هاي متفاوتي پيش روي شماست. اگر کف‌پوش مناسب خودتان را انتخاب نکنيد ممکن است خيلي زود از تغيير دکوراسيونتان سرخورده شويد. در اين مطلب مي‌خواهيم برايتان از تفاوت پارکت و لمينت بگوييم و بعد کف‌پوش‌هاي PVC را بررسي کنيم.

پارکت چيست؟

پارکت‌ها نوعي از کف‌پوش‌ها هستند که از جنس چوب طبيعي‌اند. براي توليد پارکت‌ها فرآيند خاصي انجام نمي‌شود. تنها چوب درخت را به الوار تبديل مي‌کنند، به ابعاد کوچک برش مي‌دهند و هنگام نصب آن را به کف مي‌چسبانند. در انتها هم روي آن را ساب و لاک مي‌زنند. تفاوت بين پارکت‌ها در نوع درختي است که چوبِ پارکت از آن تهيه شده است.

پارکت،‌ کف‌پوش لوکس و گران‌قيمتي محسوب مي‌شود. اين نوع کف‌پوش از اواخر قرن هفدهم ميلادي باب شد و بيشتر به خانه اشراف و طبقه مرفه جامعه اختصاص داشت. پارکت‌ها مي‌توانند گرما و حس طبيعت را به خانه‌ شما بياورند و براي دکوراسيون‌هايي که مي‌خواهند خانه را تاريخي جلوه دهند بسيار مناسب است.

با اين حال به علت قيمت بالا و معايب ديگري که اين نوع کف‌پوش نسبت به انواع جديد کف‌پوش دارد استفاده‌اش زياد نيست و کمتر در بازار يافت مي‌شود.

  

 

لمينت چيست؟

لمينت که در بازار به پارکت لمينت معروف است به نوعي از کف‌پوش‌ها گفته مي‌شود که از چند لايه چوب فشرده ساخته شده و بر خلاف پارکت مستقيما از چوب درختان تهيه نمي‌شود. هرچند که سطح خارجي آن طرح و نگار چوب را دارد. لمينت يکي از محبوب‌ترين انواع کف‌پوش است و مزايايي نسبت به پارکت چوبي دارد که آن را تبديل به يکي از بهترين انتخاب‌ها براي پوشش کرده است. از جمله‌ اين مزايا مي‌توان به نصب آسان، قيمت پايين‌تر و مقاومت بيشتر در برابر آب اشاره کرد.(آذران پلاستيک)

 

تفاوت پارکت و لمينت (پارکت لمينت) در چيست؟

پارکت و لمينت در موارد زيادي با هم تفاوت دارند که در ادامه به برخي از آن‌ها اشاره مي‌کنيم.

  • تفاوت پارکت و لمينت و نحوه‌ نصب:

    مهم‌ترين تفاوت پارکت و لمينت در نحوه‌ نصبشان است. براي نصب پارکت از چسب مخصوصي استفاده مي‌شود و کثيف‌کاري زيادي دارد. بعد از اينکه چسب خشک شد سطح پارکت را ساب زده و بعد يک لايه لاک روي آن اجرا مي‌کنند. تقريبا 24 ساعت بعد از اجراي پارکت مي‌توان وسايل منزل را روي آن چيد.

اما لمينت‌ها براي اجرا هيچ نيازي به چسب ندارند. لمينت‌ها دور تا دورشان شيارهايي به نام کليک دارند که به صورت نر و ماده درون هم قرار مي‌گيرند و قفل مي‌شوند. در نتيجه مي‌توان سطح وسيعي را خيلي سريع و بدون کثيف‌کاري لمينت کرد. از طرفي به خاطر اينکه براي نصب آن‌ها از چسب استفاده نمي‌شود به راحتي مي‌توان آن‌ها را جمع و در جاي ديگري دوباره نصب کرد.

 

قبل از اجراي لمينت روي کف فوم‌هاي مخصوصي پهن مي‌کنند که هم نقش هم‌باد کردن کف را بازي مي‌کنند و هم عايق مناسبي براي صدا و حرارت هستند.
عدم استفاده از چسب در نصب لمينت باعث مي‌شود استفاده از اين کف‌پوش صدمه‌اي به کف اصلي اتاق نزند. مثلا اگر کف اتاق سنگ‌فرش باشد و بعد از مدتي بخواهيد لمينت‌ها را جمع کنيد، هيچ مشکلي نداريد و سنگ‌فرش‌ها سالم خواهند بود.

 

  • تفاوت پارکت و لمينت و مقاومت در برابر آب: 

    پارکت‌ها چون از چوب خالص تشکيل شده‌اند به شدت به آب واکنش مي‌دهند و در صورت خيس شدن ورم مي‌کنند. به همين دليل استفاده از آن‌ها در محيط‌هاي مرطوب مانند آشپزخانه اصلا مناسب نيست. در مقابل لمينت‌ها در مقابل آب مقاومت بسيار بالاتري دارند.

  • مقاومت در برابر اجسام نوک‌تيز:

    پارکت‌ها نسبت به اجسام نوک‌تيز حساسند و خيلي زود آسيب مي‌بينند. بنابراين براي خانواده‌هايي که بچه‌هاي پر جنب و جوشي دارند اصلا مناسبت نيستند. در مقابل لمينت مقاومت بهتري نسبت به اجسام نوک‌تيز دارد و سخت‌تر آسيب مي‌بيند.

  • تفاوت پارکت و لمينت و دوام:

    پارکت‌ نسبت به لمينت دوام و طول عمر بيشتري دارد. در صورت نگهداري مناسب پارکت بين 40 تا 80 سال عمر مي‌کند. در حالي که عمر مفيد لمينت حدود 10 سال است. ضمن اينکه به خاطر طبيعي بودن، پارکت به راحتي طرح و نقش خود را از دست نمي‌دهد.

  • تفاوت پارکت و لمينت و قيمت:

    همان‌طور که پيش از اين گفتيم، يکي ديگر از موارد تفاوت پارکت و لمينت اين است که پارکت کف‌پوشي لوکس به شمار مي‌آيد و قيمتش اختلاف بسيار زيادي با لمينت دارد. در مقابل لمينت نسبت به پارکت و حتي ديگر کف‌پوش‌ها مانند سنگ يا سراميک قيمت پايين‌تري دارد.

 

  • قابليت تعويض:

    ديگر تفاوت پارکت و لمينت در آن است که اگر قطعه‌اي از لمينت آسيب ببيند مي‌توان به راحتي آن را تعويض کرد. در حالي که پارکت چنين قابليتي را ندارد.(آذران پلاستيک)

  • تنوع طرح:

پارکت‌ها طرح اصلي چوب درخت را دارند و به همين دليل طرح‌هايشان تنوع کمتري نسبت به لمينت دارد.

  • زيبابي:

    پارکت‌ نسبت به لمينت حس بهتر و طبيعي‌تري را به شما القا مي‌کند. دليلش هم مشخص است: پارکت کاملا طبيعي است.

  • دوست‌دار محيط‌زيست:

    اگر به محيط‌زيست اهميت مي‌دهيد بايد بدانيد که از اين نظر پارکت‌ها نسبت به لمينت‌ها بسيار بهترند. به خاطر استفاده از رزين و فشار در توليد لمينت اين کف‌پوش‌ها به سادگي در طبيعت تجزيه نمي‌شوند، در حالي که پارکت به خاطر طبيعي بودن خيلي راحت به طبيعت باز مي‌گردد.

  • نگهداري:

    نگهداري لمينت از پارکت بسيار راحت‌تر است. شما مي‌توانيد با پارچه‌اي مرطوب يا تي سطح لمينت را تميز کنيد، اما براي پارکت بايد از موادي خاص استفاده کنيد تا به پوشش محافظ آن آسيبي نرسد و ورم نکند. در عوض پارکت را مي‌توان سنباده زد، اما لمينت چنين قابليتي ندارد.

  

کفپوش لمينت چيست؟

کفپوش لمينت همان‌طور که از اسمشان بر مي‌آيد از جنس پلاستيک‌اند و در دو نوع تايلي و رولي توليد مي‌شوند. اين کف‌پوش‌ها به خاطر جنسشان تفاوت‌هاي زيادي با پارکت و لمينت دارند که بعضي از آن‌ها مزيت و برخي عيب به شمار مي‌آيد. از اين نوع کف‌پوش در آشپزخانه، شرکت‌ها، ادارات و فروشگاه‌ها به وفور استفاده مي‌شود.





:: بازدید از این مطلب : 138
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 9 تير 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: